<style type="text/css"> .wpb_animate_when_almost_visible { opacity: 1; }</style>

پرینت سه بعدی قرنیه برای اولین بار در جهان

  • صفحه اصلی
  • /
  • پرینت سه بعدی قرنیه برای اولین بار در جهان

پرینت سه بعدی قرنیه برای اولین بار در جهان


دیگر نگران عمل پیوند قرنیه نباشید!

محققان دانشگاه “نیوکاسل” با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی،قرنیه‌های بیوسنتز تولید کردند که در آینده می تواند نیاز بیماران برای عمل قرنیه چشم را برطرف سازد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس و خبرگزاری ایسنا و به نقل از گیزمگ،محققان برای اولین بار موفق به پرینت سه بعدی قرنیه چشم شدند که یکی از حساس‌ترین اعضای بدن انسان تلقی می‌شود. اهدای “قرنیه” چشم هموراه نادر بوده است. این به معنی است که همه افراد نیازمند پیوند قرنیه چشم، نمی‌توانند این عمل را انجام دهند. در همین راستا، محققان انگلیسی به تازگی قرنیه‌های “بیوسنتزی” تولید کرده‌اند که می‌تواند نیاز بیماران را برطرف کند.

پژوهشگران می‌گویند این قرنیه را با استفاده از سلول های بنیادی بدن انسان تهیه کرده‌اند و با ترکیب این سلول‌ها با برخی از مولفه‌های ارگانیک بدن موفق به تولید جوهر زیستی شده اند که از آن می توان برای پرینت سه بعدی قرنیه استفاده کرد.

محققان انگلیسی دانشگاه “نیو کاسل” به رهبری پروفوسور “چه کنون” با استفاده از چاپگر زیستی سه بعدی ارزان، این قرنیه‌ها را تولید کردند.

در این پژوهش، در ظرف کمتر از ۶ دقیقه، یک ژل زیستی در دایره‌های متحدالمرکزی انباشته شده و یک قرنیه مصنوعی تولید شد.

این ژل، از سلول‌های بنیادی قرنیه انسان تشکیل شده است. این ژل متعلق به یک قرنیه سالم اهدایی بوده است و مخلوطی از “کلاژن” و “آلژینات”(پلی ساکارید موجود درنوعی جلبک) است. این جوهر زیستی به اندازه‌ای ضخامت داشت که قادر به حفظ ضخامت قرنیه بود و همچنین سلول‌های بنیادی را زنده نگه داشت.

این جوهر در عین حال به اندازه‌ای نیز نرم بود که بتواند به اندازه کافی از نازل چاپگر خارج شود. پس از اینکه این قرنیه چاپ شد، سلول‌ها رشد کردند تا  اینکه به بافت قرنیه تبدیل شدند.

به گفته محققان در سراسر جهان حدود 10 میلیون نفر به عمل جراحی نیازمند هستند تا از کوری ناشی از آسیب دیدن قرنیه جلوگیری کنند، اما آسیب قرنیه در نهایت موجب نابینایی 5 میلیون نفر از این افراد می شود و حالا این روش تازه درمانی می تواند به حل مشکل مذکور کمک کند.

این پژوهش تنها یکی از کاربردهای پرینت سه بعدی در پزشکی را نشان می دهد. برای آشنایی با کاربرد پرینت سه بعدی در پزشکی روی لینک مورد نظر کلیک کنید.